Дидактичні ігри
«Максимілізація»
Мета: розвивати творчість, фантазію під час уявного збільшування в об'єктах їх частин, аргументуючи свій варіант.
Приклад: їжак з довгими голками, щоб краще захищатися; книга з довгими сторінками, щоб помістилось більше казок та ілюстрацій; кішка з великими вухами, щоб краще чути мишку і т.д.
«Мініатюризація»
Мета: розвивати фантазію дітей під час уявного звужування, стиснення об'єктів, пояснити потребу в діях.
Приклад: стиснути дорогу, щоб швидше доїхати; звузити вулиці, щоб друзі жили поряд; зменшити ніч, щоб більше гратися і т.д.
«Універсалізація»
Мета: розвивати здатність придумувати невластиві об'єктам частини, ознаки, елементи та їх фантастичне використання.
Приклад: будинок, який міг би бути готелем для мурашок (чим його наповнити?); Дід Мороз в спортивному костюмі, щоб міг бігати і гратися з дітьми на майданчику; Колобок-глобус, щоб вивчати країни та гратися в грі; Вікна будинку - очі, двері - рот, дах - капелюх, а сам будинок - добрий чарівник.
«Фантастична аналогія»
Ситуація: діти прийшли до дитсадка, а дорослих немає, замість себе залишили казкових героїв. Хто з персонажів буде вихователями? Лікарем? Чим нагадують їх вони?
Ситуація: використання казкової аналогії в повсякденному побуті дитсадка: каша-стрибунка, щоб високо стрибати; сонячний зайчик сів на подушку, щоб міцніше спати.
«Казка заблукала»
Мета: розвивати творче розповідання, уяву, креативність під час створення нової казки з використанням сюжетів відомих та вигаданих казок: посадив дід ріпку... стали тягнути, а внучка відмовилася допомагати. Герой з якої казки прийде на допомогу? Яких ще героїв запросять на святковий обід?
Дидактична гра „Звивиста доріжка"
Мета: розвивати уяву, мислення, пам'ять, креативний підхід у вирішенні завдання. Формувати вміння дітей просувати стрічку в отвір, наслідуючи дії дорослого, розвивати дрібні м'язи руки, цілеспрямованість дій, формувати зорово-рухову координацію і почуття простору на аркуші паперу. Виховувати самостійність, відчуття задоволення від отриманого результату, бажання допомогти товаришу.
Матеріал: кольорові картки з отворами для стрічки з різними сюжетними картинками.
Хід: вихователь пропонує дитині обрати карту за своїм смаком, пояснює як необхідно виконати завдання. Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „Знайди спільну ознаку"
Мета: формувати вміння дітей творчо підходити до розв'язання завдань. Розвивати самостійність, уміння долати труднощі, доводити розпочату справу до кінця. Вчити дітей мислити за допомогою прийомів узагальнення. Вправляти в умінні виділяти істотні ознаки предметів. Спонукати до пошуку декількох варіантів відповідей. Виховувати креативність, наполегливість.
Матеріал: кольорові картки з різними зображеннями, пов'язаними певним сенсом.
Хід: вихователь пропонує дитині обрати карту за своїм смаком. Пояснює як необхідно виконати завдання. Знайти спільну ознаку у предметів (кольори, групи тварин тощо). Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „На що схожа хмаринка?"
Мета: спонукати дітей до спостережень в оточуючому довкіллі. Формувати вміння дітей творчо мислити, фантазувати. Розвивати мовлення дітей, пам'ять, уяву. Вчити дітей ототожнювати об'єкти, робити розумові припущення. Спонукати до пошуку декількох варіантів відповідей. Виховувати креативність, самостійність, наполегливість, кмітливість.
Матеріал: картки з контурним зображенням.
Хід: вихователь показує дитині карту і пропонує відшукати об'єкт, на який схоже зображення. Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „Пізнай казку"
Мета: Розвивати зв'язне мовлення, творчу фантазію, пам'ять, увагу. Вправляти в умінні пригадувати та відгадувати загадки. Вчити дітей за допомогою символів пізнавати головних героїв казки та правильно називати назву казки.
Матеріал: кольорові картки-схеми.
Хід: вихователь показує дітям картки, де зображено головних героїв за допомогою символів. Діти пригадують назву казок, пізнають, хто зображений на картці-схемі, відгадують, або придумують загадку про ту, чи іншу казку.
Ускладнення: дітям пропонується пригадати пісеньки, або слова-повтори з наданих українських народних казок.
Дидактична гра „Виправ казку"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності, нестандартне мислення дітей. Виховувати бажання спілкуватися з дорослими. Вчити дітей за допомогою символів пізнавати казку і правильно називати невідповідності в сюжеті; закріплювати вміння складати речення за допомогою символів.
Матеріал: картки зі схемами.
Хід: вихователь разом з дітьми розглядає картки-схеми. Діти знаходять невідповідності в сюжеті:
1. Дід і Баба позвали синочка Іванка витягувати Ріпку.
2. Зайчик знайшов колосок.
3. Сидить Жабка в рукавичці, дивиться, біжить Слоненя.
4. Лисичка вкрала Котика.
Дидактична гра „Створи настрій"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчі здібності, нестандартне мислення дітей, креативне мовлення. Виховувати бажання за допомогою емоцій визначати свій настрій. Вчити дітей називати настрій і складати розповіді, пов'язані зі зміною настрою .
Матеріал: обличчя дівчинки, обличчя-настрою.
Хід: вихователь разом з дітьми розглядає обличчя дівчинки. Запитує, з яким настроєм ви прийшли сьогодні до дитячого садка. Пропонує показати свій настрій за допомогою облич-настроїв. Діти складають творчі розповіді про те, як можна змінити настрій.
Дидактична гра „Виклади фантастичний грибок"
Мета: формувати креативне мислення, розвивати дрібну моторику рук, логічне мислення. Вчити складати фантастичні грибки за допомогою різних предметів. Виховувати художньо-естетичний смак.
Матеріал: нестандартні предметні картинки.
Хід: вихователь розкладає на столі елементи грибів. Діти з'ясовують, що це гриби не справжні. їм пропонується утворити незвичайні, фантастичні гриби, скласти про них розповіді.
Дидактична гра „Перетворись і привітайся"
Мета: Сприяти збагаченню комунікативного досвіду малюків. Формувати вміння варіювати свою поведінку та стиль спілкування. Розвивати креативність мислення, міміку, жестикуляцію. Виховувати художньо- естетичний смак.
Хід: Залежно від сшуації дітям пропонується уявити, що вони перетворилися на заданий ігровий персонаж і привітатися зі своїми друзями, промовляючи фразу:
- Доброго дня, малята! - відповідно змінюючи тембр, темп, динаміку голосу тощо, але неодмінно усміхаючись доброзичливо та привітно.
Завдання: показати, як вітається кумедний ведмедик, радісна собачка, добра Чарівниця, весела Мишка, смішне Зайченя, Курчатко, ледачий Кіт, Слоненя.
Дидактична гра „Спілкуємось жестами"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності, нестандартне мислення дітей, спілкуватися мовою жестів, загальну моторику. Виховувати бажання спілкуватися з дорослими та з однолітками. Збагачувати особистий комунікативний досвід.
Хід: дітям пропонується показати жестами й імітаційними рухами, які будуть доречні в заданій комунікативній ситуації:
- привітайся з товаришем;
- попрощайся з мамою;
- набери номер телефону;
- покажи рухом голови, що ти не знаєш відповіді.
Дидактична гра „Чому я посміхаюсь?"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності дітей. Підтримувати вміння малюків творчо перевтілюватися. Формувати нестандартне мислення. Виховувати артистичні здібності.
Хід: вихователь говорить різні словосполучення і пропонує дітям реагувати на них відповідно зміною виразу обличчя.
Наприклад:
- тепле сонечко; - красива квітка;
- злий собака; - улюблена іграшка;
- темна кімната; - весела музика;
- найкращий друг; - зіпсована книга;
- криклива дитина; - смачний пиріг;
- гіркі ліки; - кисле яблуко;
- м'яка подушка; - смішна історія;
- надокучлива муха; - добра мама;
- красивий метелик; - день народження...
Дидактична гра « Грамотії»
Вік: 4 - 7років
Мета вправи: розвиток дрібної моторики кисті руки. Витончення рухів пальців рук.
Координація: підготовка руки до письма.
Матеріал: дитині пропонують букви та цифри, зроблені з різного матеріалу: наждака, ґудзиків, тіста, дроту, шнурків, поролону, макаронів, сірників, ковпачків з-під пляшок, різноманітних круп, «сліпі окуляри».
Опис роботи: дитина із заплющеними очима або в «сліпих окулярах», обстежує, називає букви та цифри. Можна також запропонувати скласти коротенькі слова та вишикувати цифри по порядку.
Коментар: ця гра на закріплення набутих знань і відчуттів. Прямо цей матеріал не готує руку дитини до письма. Але розвиває координацію пальців руки , якою дитина потім буде писати дрібні букви. Вона вимагає граничної концентрації уваги при роботі і несе в собі внутрішній контроль.
Дидактична гра « Парні картки»
Вік: 4-7 років
Мета вправи: розвиток мускулатури обох рук. Концентрація уваги. Розвиток тактильних відчуттів та мовленнєвої діяльності. Уточнення рухів пальців.
Матеріал: на маленькій таці лежать тактильні картки, «сліпі окуляри».
Опис роботи: діти вдягають «сліпі окуляри» , обстежують картки й розкладають їх парами, які схожі за тактильними відчуттями , водночас пояснюючи свої дії.
Коментар: саме тактильні відчуття дозволяють дітям подумки порівнювати різні поверхні, пізнавати і дивуватися розмаїттю навколишнього світу. Чим чутливішими будуть тактильні відчуття, тим точніше малюки зможуть порівнювати, об’єднувати, співвідносити, розрізняти предмети та явища, тобто впорядковувати мислення під керівництвом дорослого.
Гра «І добре, і погано»
Мета: сприяє розвиткові вміння бачити в одному і тому ж предметі протилежні властивості, знаходити протиріччя, дивитися на одні й ті ж явища під протилежними кутами зору.
Найбільш поширеною оцінкою у дітей є категорія «добре-погано». На використанні такої оцінки і побудована ця гра.
Запропонуйте дитині оцінити, користуючись цією категорією, такі явища природи, дії і предмети:
Зима, літо, осінь, весна;
Дощ, сніг, сонце, вітер, вогонь;
їсти, спати, прогулюватись в лісі, лазити по горах;
Пити ліки, робити зарядку, вмиватися;
Ніж, тарілка, скло, праска.
Розглянемо кілька прикладів. Літо: добре - бо цієї пори року тепло, можна купатися, не потрібно довго одягатися; погано - бо буває дуже спекотно, часто пітнієш, можна «згоріти »на сонці. Вогонь: добре - тому, що зігріває, підігріває їжу; погано - тому що обпалює шкіру, від нього виникають пожежі.
Коли дитина знайде добрі і погані сторони наведених явищ, дій і предметів, запропонуйте їй самостійно називати будь-які, що трапляються на очі предмети і знаходити в них протилежні якості і функції, оцінювати, що в них доброго, а що - поганого; чим вони можуть сподобатися, а чим - ; в чому може бути їх користь, а в чому шкода, і т.д.
Гра «Чомучка»
Гра призначена для розвитку дослідницької активності, вміння ставити різноманітні запитання, спрямовані на вивчення сприйнятого об'єкта.
Як матеріал для гри можна використати будь-який сюжетний малюнок, який має проблемний зміст - невідому для дитини ситуацію, подію і т.п.
Запропонуйте дитині пограти в гру, в якій їй показують цікаві малюнки, а вона може запитувати дорослих про все, що не зрозуміле, про що їй хочеться дізнатися. Можна ставити різні умови гри - залежно від обставин. Скажімо, можна домовитися, що хто більше поставить запитань до малюнка, той виграв. Або давати такі запитання, щоб на них було важко відповісти: якщо дорослий не відповідає на них, дитина перемогла, якщо відповідає - програла.
Коли всі питання вичерпані, корисно попросити малюка скласти невелике оповідання. При цьому зверніть увагу на те, на які питання дитина дала відповіді, а на які не дала. Під час таких ігор важливо навчити малюка різнобічно досліджувати ситуацію. Якщо він ставить однотипні питання, спитайте його про що-небудь, використовуючи запитання інших типів (що? Коли? Як пов'язано? Чи впливає? Можливо, це...? Як таке сталося? В чому причина? і т.п.). Це допоможе йому подолати свої стереотипи і глибше дослідити ситуацію.
Якщо виникають нечіткі, не окреслені питання, допоможіть дитині їх правильно сформулювати, знайти більш адекватну форму їх вираження.
Гра « Винахідник»
Ця гра - для навчання способу переформулювання.
Матеріалом для гри можуть бути різноманітні предмети. Ви вибираєте з них один і просите малюка назвати якнайбільше варіантів, для чого цей предмет можна використати. При цьому зверніть увагу дитини на те, що в цій грі можна, і навіть потрібно, виходити за рамки звичайного (традиційного)застосування предметів і вигадувати щось незвичайне.
Наприклад, книга. Вона призначена для читання, але, крім того, її можна використати як вантаж (коли потрібно притиснути один до одного два предмети під час склеювання); як підставку для фільмоскопа (коли потрібно його трошки підняти); як «цеглинку» для побудови замку з книг; як папір на якому можна щось записати (якщо під руками немає аркуша); як віяло; як заслінку від світла і т. д.
Тепер спробуйте винайти нове застосування для таких предметів як ложка, стілець, олівець, кнопка, горіх, поліетиленовий пакет, сірники. Можна влаштувати змагання, хто назве більше варіантів застосування одного й того ж предмета.
Якщо в дитини не виходить, або вона називає мало варіантів, допоможіть їй придумати нове застосування предмета. Бажано одночасно продемонструвати це застосування або хоча б докладно пояснити його.
Гра « Пантоміма для кмітливих »
Ця гра призначена для розвитку здатності генерувати ідеї, а також уміння керувати мімікою, жестами, рухами.
Щоб грати в цю гру, не потрібний додатковий матеріал. Запропонуйте дитині спершу відгадувати ваші пантоміми. Наприклад, пробуйте зобразити:
- Силача, який піднімає штангу;
- Індіанця, який скаче верхи прерією;
- Веселу мавпочку, раду своєму бананові;
- Гарячий самовар;
- Лисицю, яка втікає від мисливця;
- Півня, який впав у болото;
- Маленьке ведмежа, яке жадібно поїдає свій мед та ін.
Об'єктом пантоміми можуть бути не лише тварини, але й люди (які, наприклад, виконують різну роботу), предмети (рухомі чи нерухомі) і багато іншого.
Малюкові слід уважно дивитися на те, що ви показуєте, і вгадувати, кого ви зображуєте і що цей персонаж робить. Він повинен називати версію за версією, поки не відгадає або не приблизиться до відгадки максимально. Підкажіть дитині, що слід намагатися висувати якнайбільше різноманітних ідей, що не потрібно боятися помилитися. Якщо їй все ж не вдається знайти відгадку, то розкажіть, кого ви показували, і проаналізуйте ті рухи, жести і міміку, з допомогою яких ви намагалися зобразити свій персонаж.
Коли дитина хоч трошки навчиться розпізнавати ваші пантоміми, запропонуйте зіграти головну роль їй. Можна також влаштувати змагання, хто більше відгадає пантомім.
Дидактичні ігри з ОБЖД «Здоров'я людини»
Мета: розвивати творчість, фантазію під час уявного збільшування в об'єктах їх частин, аргументуючи свій варіант.
Приклад: їжак з довгими голками, щоб краще захищатися; книга з довгими сторінками, щоб помістилось більше казок та ілюстрацій; кішка з великими вухами, щоб краще чути мишку і т.д.
«Мініатюризація»
Мета: розвивати фантазію дітей під час уявного звужування, стиснення об'єктів, пояснити потребу в діях.
Приклад: стиснути дорогу, щоб швидше доїхати; звузити вулиці, щоб друзі жили поряд; зменшити ніч, щоб більше гратися і т.д.
«Універсалізація»
Мета: розвивати здатність придумувати невластиві об'єктам частини, ознаки, елементи та їх фантастичне використання.
Приклад: будинок, який міг би бути готелем для мурашок (чим його наповнити?); Дід Мороз в спортивному костюмі, щоб міг бігати і гратися з дітьми на майданчику; Колобок-глобус, щоб вивчати країни та гратися в грі; Вікна будинку - очі, двері - рот, дах - капелюх, а сам будинок - добрий чарівник.
«Фантастична аналогія»
Ситуація: діти прийшли до дитсадка, а дорослих немає, замість себе залишили казкових героїв. Хто з персонажів буде вихователями? Лікарем? Чим нагадують їх вони?
Ситуація: використання казкової аналогії в повсякденному побуті дитсадка: каша-стрибунка, щоб високо стрибати; сонячний зайчик сів на подушку, щоб міцніше спати.
«Казка заблукала»
Мета: розвивати творче розповідання, уяву, креативність під час створення нової казки з використанням сюжетів відомих та вигаданих казок: посадив дід ріпку... стали тягнути, а внучка відмовилася допомагати. Герой з якої казки прийде на допомогу? Яких ще героїв запросять на святковий обід?
Дидактична гра „Звивиста доріжка"
Мета: розвивати уяву, мислення, пам'ять, креативний підхід у вирішенні завдання. Формувати вміння дітей просувати стрічку в отвір, наслідуючи дії дорослого, розвивати дрібні м'язи руки, цілеспрямованість дій, формувати зорово-рухову координацію і почуття простору на аркуші паперу. Виховувати самостійність, відчуття задоволення від отриманого результату, бажання допомогти товаришу.
Матеріал: кольорові картки з отворами для стрічки з різними сюжетними картинками.
Хід: вихователь пропонує дитині обрати карту за своїм смаком, пояснює як необхідно виконати завдання. Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „Знайди спільну ознаку"
Мета: формувати вміння дітей творчо підходити до розв'язання завдань. Розвивати самостійність, уміння долати труднощі, доводити розпочату справу до кінця. Вчити дітей мислити за допомогою прийомів узагальнення. Вправляти в умінні виділяти істотні ознаки предметів. Спонукати до пошуку декількох варіантів відповідей. Виховувати креативність, наполегливість.
Матеріал: кольорові картки з різними зображеннями, пов'язаними певним сенсом.
Хід: вихователь пропонує дитині обрати карту за своїм смаком. Пояснює як необхідно виконати завдання. Знайти спільну ознаку у предметів (кольори, групи тварин тощо). Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „На що схожа хмаринка?"
Мета: спонукати дітей до спостережень в оточуючому довкіллі. Формувати вміння дітей творчо мислити, фантазувати. Розвивати мовлення дітей, пам'ять, уяву. Вчити дітей ототожнювати об'єкти, робити розумові припущення. Спонукати до пошуку декількох варіантів відповідей. Виховувати креативність, самостійність, наполегливість, кмітливість.
Матеріал: картки з контурним зображенням.
Хід: вихователь показує дитині карту і пропонує відшукати об'єкт, на який схоже зображення. Одночасно можуть грати одна або декілька дітей.
Дидактична гра „Пізнай казку"
Мета: Розвивати зв'язне мовлення, творчу фантазію, пам'ять, увагу. Вправляти в умінні пригадувати та відгадувати загадки. Вчити дітей за допомогою символів пізнавати головних героїв казки та правильно називати назву казки.
Матеріал: кольорові картки-схеми.
Хід: вихователь показує дітям картки, де зображено головних героїв за допомогою символів. Діти пригадують назву казок, пізнають, хто зображений на картці-схемі, відгадують, або придумують загадку про ту, чи іншу казку.
Ускладнення: дітям пропонується пригадати пісеньки, або слова-повтори з наданих українських народних казок.
Дидактична гра „Виправ казку"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності, нестандартне мислення дітей. Виховувати бажання спілкуватися з дорослими. Вчити дітей за допомогою символів пізнавати казку і правильно називати невідповідності в сюжеті; закріплювати вміння складати речення за допомогою символів.
Матеріал: картки зі схемами.
Хід: вихователь разом з дітьми розглядає картки-схеми. Діти знаходять невідповідності в сюжеті:
1. Дід і Баба позвали синочка Іванка витягувати Ріпку.
2. Зайчик знайшов колосок.
3. Сидить Жабка в рукавичці, дивиться, біжить Слоненя.
4. Лисичка вкрала Котика.
Дидактична гра „Створи настрій"
Мета: розвивати уяву, фантазію, творчі здібності, нестандартне мислення дітей, креативне мовлення. Виховувати бажання за допомогою емоцій визначати свій настрій. Вчити дітей називати настрій і складати розповіді, пов'язані зі зміною настрою .
Матеріал: обличчя дівчинки, обличчя-настрою.
Хід: вихователь разом з дітьми розглядає обличчя дівчинки. Запитує, з яким настроєм ви прийшли сьогодні до дитячого садка. Пропонує показати свій настрій за допомогою облич-настроїв. Діти складають творчі розповіді про те, як можна змінити настрій.
Дидактична гра „Виклади фантастичний грибок"
Мета: формувати креативне мислення, розвивати дрібну моторику рук, логічне мислення. Вчити складати фантастичні грибки за допомогою різних предметів. Виховувати художньо-естетичний смак.
Матеріал: нестандартні предметні картинки.
Хід: вихователь розкладає на столі елементи грибів. Діти з'ясовують, що це гриби не справжні. їм пропонується утворити незвичайні, фантастичні гриби, скласти про них розповіді.
Дидактична гра „Перетворись і привітайся"
Мета: Сприяти збагаченню комунікативного досвіду малюків. Формувати вміння варіювати свою поведінку та стиль спілкування. Розвивати креативність мислення, міміку, жестикуляцію. Виховувати художньо- естетичний смак.
Хід: Залежно від сшуації дітям пропонується уявити, що вони перетворилися на заданий ігровий персонаж і привітатися зі своїми друзями, промовляючи фразу:
- Доброго дня, малята! - відповідно змінюючи тембр, темп, динаміку голосу тощо, але неодмінно усміхаючись доброзичливо та привітно.
Завдання: показати, як вітається кумедний ведмедик, радісна собачка, добра Чарівниця, весела Мишка, смішне Зайченя, Курчатко, ледачий Кіт, Слоненя.
Дидактична гра „Спілкуємось жестами"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності, нестандартне мислення дітей, спілкуватися мовою жестів, загальну моторику. Виховувати бажання спілкуватися з дорослими та з однолітками. Збагачувати особистий комунікативний досвід.
Хід: дітям пропонується показати жестами й імітаційними рухами, які будуть доречні в заданій комунікативній ситуації:
- привітайся з товаришем;
- попрощайся з мамою;
- набери номер телефону;
- покажи рухом голови, що ти не знаєш відповіді.
Дидактична гра „Чому я посміхаюсь?"
Мета: Розвивати уяву, творчі здібності дітей. Підтримувати вміння малюків творчо перевтілюватися. Формувати нестандартне мислення. Виховувати артистичні здібності.
Хід: вихователь говорить різні словосполучення і пропонує дітям реагувати на них відповідно зміною виразу обличчя.
Наприклад:
- тепле сонечко; - красива квітка;
- злий собака; - улюблена іграшка;
- темна кімната; - весела музика;
- найкращий друг; - зіпсована книга;
- криклива дитина; - смачний пиріг;
- гіркі ліки; - кисле яблуко;
- м'яка подушка; - смішна історія;
- надокучлива муха; - добра мама;
- красивий метелик; - день народження...
Дидактична гра « Грамотії»
Вік: 4 - 7років
Мета вправи: розвиток дрібної моторики кисті руки. Витончення рухів пальців рук.
Координація: підготовка руки до письма.
Матеріал: дитині пропонують букви та цифри, зроблені з різного матеріалу: наждака, ґудзиків, тіста, дроту, шнурків, поролону, макаронів, сірників, ковпачків з-під пляшок, різноманітних круп, «сліпі окуляри».
Опис роботи: дитина із заплющеними очима або в «сліпих окулярах», обстежує, називає букви та цифри. Можна також запропонувати скласти коротенькі слова та вишикувати цифри по порядку.
Коментар: ця гра на закріплення набутих знань і відчуттів. Прямо цей матеріал не готує руку дитини до письма. Але розвиває координацію пальців руки , якою дитина потім буде писати дрібні букви. Вона вимагає граничної концентрації уваги при роботі і несе в собі внутрішній контроль.
Дидактична гра « Парні картки»
Вік: 4-7 років
Мета вправи: розвиток мускулатури обох рук. Концентрація уваги. Розвиток тактильних відчуттів та мовленнєвої діяльності. Уточнення рухів пальців.
Матеріал: на маленькій таці лежать тактильні картки, «сліпі окуляри».
Опис роботи: діти вдягають «сліпі окуляри» , обстежують картки й розкладають їх парами, які схожі за тактильними відчуттями , водночас пояснюючи свої дії.
Коментар: саме тактильні відчуття дозволяють дітям подумки порівнювати різні поверхні, пізнавати і дивуватися розмаїттю навколишнього світу. Чим чутливішими будуть тактильні відчуття, тим точніше малюки зможуть порівнювати, об’єднувати, співвідносити, розрізняти предмети та явища, тобто впорядковувати мислення під керівництвом дорослого.
Гра «І добре, і погано»
Мета: сприяє розвиткові вміння бачити в одному і тому ж предметі протилежні властивості, знаходити протиріччя, дивитися на одні й ті ж явища під протилежними кутами зору.
Найбільш поширеною оцінкою у дітей є категорія «добре-погано». На використанні такої оцінки і побудована ця гра.
Запропонуйте дитині оцінити, користуючись цією категорією, такі явища природи, дії і предмети:
Зима, літо, осінь, весна;
Дощ, сніг, сонце, вітер, вогонь;
їсти, спати, прогулюватись в лісі, лазити по горах;
Пити ліки, робити зарядку, вмиватися;
Ніж, тарілка, скло, праска.
Розглянемо кілька прикладів. Літо: добре - бо цієї пори року тепло, можна купатися, не потрібно довго одягатися; погано - бо буває дуже спекотно, часто пітнієш, можна «згоріти »на сонці. Вогонь: добре - тому, що зігріває, підігріває їжу; погано - тому що обпалює шкіру, від нього виникають пожежі.
Коли дитина знайде добрі і погані сторони наведених явищ, дій і предметів, запропонуйте їй самостійно називати будь-які, що трапляються на очі предмети і знаходити в них протилежні якості і функції, оцінювати, що в них доброго, а що - поганого; чим вони можуть сподобатися, а чим - ; в чому може бути їх користь, а в чому шкода, і т.д.
Гра «Чомучка»
Гра призначена для розвитку дослідницької активності, вміння ставити різноманітні запитання, спрямовані на вивчення сприйнятого об'єкта.
Як матеріал для гри можна використати будь-який сюжетний малюнок, який має проблемний зміст - невідому для дитини ситуацію, подію і т.п.
Запропонуйте дитині пограти в гру, в якій їй показують цікаві малюнки, а вона може запитувати дорослих про все, що не зрозуміле, про що їй хочеться дізнатися. Можна ставити різні умови гри - залежно від обставин. Скажімо, можна домовитися, що хто більше поставить запитань до малюнка, той виграв. Або давати такі запитання, щоб на них було важко відповісти: якщо дорослий не відповідає на них, дитина перемогла, якщо відповідає - програла.
Коли всі питання вичерпані, корисно попросити малюка скласти невелике оповідання. При цьому зверніть увагу на те, на які питання дитина дала відповіді, а на які не дала. Під час таких ігор важливо навчити малюка різнобічно досліджувати ситуацію. Якщо він ставить однотипні питання, спитайте його про що-небудь, використовуючи запитання інших типів (що? Коли? Як пов'язано? Чи впливає? Можливо, це...? Як таке сталося? В чому причина? і т.п.). Це допоможе йому подолати свої стереотипи і глибше дослідити ситуацію.
Якщо виникають нечіткі, не окреслені питання, допоможіть дитині їх правильно сформулювати, знайти більш адекватну форму їх вираження.
Гра « Винахідник»
Ця гра - для навчання способу переформулювання.
Матеріалом для гри можуть бути різноманітні предмети. Ви вибираєте з них один і просите малюка назвати якнайбільше варіантів, для чого цей предмет можна використати. При цьому зверніть увагу дитини на те, що в цій грі можна, і навіть потрібно, виходити за рамки звичайного (традиційного)застосування предметів і вигадувати щось незвичайне.
Наприклад, книга. Вона призначена для читання, але, крім того, її можна використати як вантаж (коли потрібно притиснути один до одного два предмети під час склеювання); як підставку для фільмоскопа (коли потрібно його трошки підняти); як «цеглинку» для побудови замку з книг; як папір на якому можна щось записати (якщо під руками немає аркуша); як віяло; як заслінку від світла і т. д.
Тепер спробуйте винайти нове застосування для таких предметів як ложка, стілець, олівець, кнопка, горіх, поліетиленовий пакет, сірники. Можна влаштувати змагання, хто назве більше варіантів застосування одного й того ж предмета.
Якщо в дитини не виходить, або вона називає мало варіантів, допоможіть їй придумати нове застосування предмета. Бажано одночасно продемонструвати це застосування або хоча б докладно пояснити його.
Гра « Пантоміма для кмітливих »
Ця гра призначена для розвитку здатності генерувати ідеї, а також уміння керувати мімікою, жестами, рухами.
Щоб грати в цю гру, не потрібний додатковий матеріал. Запропонуйте дитині спершу відгадувати ваші пантоміми. Наприклад, пробуйте зобразити:
- Силача, який піднімає штангу;
- Індіанця, який скаче верхи прерією;
- Веселу мавпочку, раду своєму бананові;
- Гарячий самовар;
- Лисицю, яка втікає від мисливця;
- Півня, який впав у болото;
- Маленьке ведмежа, яке жадібно поїдає свій мед та ін.
Об'єктом пантоміми можуть бути не лише тварини, але й люди (які, наприклад, виконують різну роботу), предмети (рухомі чи нерухомі) і багато іншого.
Малюкові слід уважно дивитися на те, що ви показуєте, і вгадувати, кого ви зображуєте і що цей персонаж робить. Він повинен називати версію за версією, поки не відгадає або не приблизиться до відгадки максимально. Підкажіть дитині, що слід намагатися висувати якнайбільше різноманітних ідей, що не потрібно боятися помилитися. Якщо їй все ж не вдається знайти відгадку, то розкажіть, кого ви показували, і проаналізуйте ті рухи, жести і міміку, з допомогою яких ви намагалися зобразити свій персонаж.
Коли дитина хоч трошки навчиться розпізнавати ваші пантоміми, запропонуйте зіграти головну роль їй. Можна також влаштувати змагання, хто більше відгадає пантомім.
Дидактичні ігри з ОБЖД «Здоров'я людини»
для дітей дошкільного віку
Я - людина
«Вмію - не вмію» (молодший дошкільний вік)
Цілі: акцентувати увагу дітей на своїх уміннях і фізичних можливості свого організму; виховувати почуття власної гідності.
Ведучий кидає м'яч і вимовляє: «Я вмію» або «Я не вмію». Дитина, впіймавши м'яч, продовжує фразу, пояснивши, чому він не вміє або вміє. Наприклад: «Я вмію бігати, так як у мене є ноги. Я не вмію літати, тому що в мене немає крил ».
«Вгадай, хто покликав?» (Молодший дошкільний вік)
Цілі: тренувати органи слуху і активізувати увагу і слухову пам'ять дітей.
Ведучий, стоячи спиною до дітей, дітям, повинен визначити по голосу, хто його покликав. У випадку правильної відповіді місце ведучого займає дитина, чий голос був визначений.
«Знайди пару» (молодший дошкільний вік)
Мета: підбирати пару до предмету по тактильним відчуттям із зав'язаними очима.
Обладнання: гудзики, кубики, яблуко, олівці, дрібні предмети.
Вибравши собі предмет, дитина повинна із зав'язаними очима вибрати з купки точно такий же. В кінці гри ведучий просить пояснити, що допомогло дитині правильно визначати на дотик різні матеріали.
«Вгадай, хто це» (середній дошкільний вік)
Мета: вчити дітей умінню подумки відтворювати образ через своє бачення людини.
«Що є в іграшки» (середній дошкільний вік)
Мета: виховувати в дитини самовизначення, усвідомлення свого тіла і його специфічних особливостей.
«Мій портрет» (середній дошкільний вік)
«Хто я?» (Старший дошкільний вік)
«Садівник» (старший дошкільний вік)
«Хто як на світ з'явився» (старший дошкільний вік)
«Вмію - не вмію» (молодший дошкільний вік)
Цілі: акцентувати увагу дітей на своїх уміннях і фізичних можливості свого організму; виховувати почуття власної гідності.
Ведучий кидає м'яч і вимовляє: «Я вмію» або «Я не вмію». Дитина, впіймавши м'яч, продовжує фразу, пояснивши, чому він не вміє або вміє. Наприклад: «Я вмію бігати, так як у мене є ноги. Я не вмію літати, тому що в мене немає крил ».
«Вгадай, хто покликав?» (Молодший дошкільний вік)
Цілі: тренувати органи слуху і активізувати увагу і слухову пам'ять дітей.
Ведучий, стоячи спиною до дітей, дітям, повинен визначити по голосу, хто його покликав. У випадку правильної відповіді місце ведучого займає дитина, чий голос був визначений.
«Знайди пару» (молодший дошкільний вік)
Мета: підбирати пару до предмету по тактильним відчуттям із зав'язаними очима.
Обладнання: гудзики, кубики, яблуко, олівці, дрібні предмети.
Вибравши собі предмет, дитина повинна із зав'язаними очима вибрати з купки точно такий же. В кінці гри ведучий просить пояснити, що допомогло дитині правильно визначати на дотик різні матеріали.
«Вгадай, хто це» (середній дошкільний вік)
Мета: вчити дітей умінню подумки відтворювати образ через своє бачення людини.
Вихователь вибирає одного з дітей ведучим. Решта сідають у гурток на стільчики. Ведучий повинен, не називаючи імені, розповісти про когось- небудь з дітей: який він (вона), що вміє робити, якого кольору волосся, очі, яка особа, в що одягнений, який у нього характер. Вислухавши розповідь, діти вгадують, про кого йшла мова. Той, хто першим вгадає, займає місце ведучого.
«Що є в іграшки» (середній дошкільний вік)
Мета: виховувати в дитини самовизначення, усвідомлення свого тіла і його специфічних особливостей.
Обладнання: іграшки звірів, птахів, людини, картинки із зображенням різних людей.
Вихователь пропонує дитині порівняти себе з тією чи іншою іграшкою: качечкою, ведмедиком, клоуном, солдатиком, лялькою.
Зразкові відповіді дітей: у качечки дзьобик, а у мене носик; ведмедик волохатий, а у мене шкіра гладка; у собачки чотири лапи, а у мене дві руки, дві ноги. Солдатик і я - сміливі, я жива, а лялька, хоча і пересуваються, але все одно не жива.
«Мій портрет» (середній дошкільний вік)
Мета: навчити дітей розрізняти індивідуальні особливості своєї зовнішності: обличчя, зросту, віку.
Обладнання: альбомні листи, кольорові олівці; стенд для виставки; картинки із зображенням дітей (різних за віком, росту, зовнішності). Вихователь пропонує розглянути картинки з дітьми різного віку в ігрових ситуаціях. Запитує, якими діти себе бачать: великими, маленькими або не дуже маленькими. Діти відповідають, показують на пальцях, скільки їм років, говорять, якими вони хочуть вирости. Вихователь пропонує дітям намалювати самих себе, якими вони хочуть бути. За малюнками дітей, виставленим на фланелеграфі, намагаються вгадати, хто на них зображений. Вихователь запитує, чи залежить від росту, яка людина, - хороша чи погана.
«Хто я?» (Старший дошкільний вік)
Мета: розширити знання дитини про собі, своєму імені, свого прізвища, віці.
Обладнання: дзеркало; предметні картинки із зображенням тварин, птахів.
Розкажи, що ти знаєш про себе (ім'я, вік, зріст, колір і довжина волосся, колір очей, дата народження, дівчинка або хлопчик).
Розкажи, на кого ти схожий: на маму чи тата.
Чи є у тебе ознаки, які присутні у якого - або тварини, птахи?
Цілі: поглиблювати уявлення дитини про собі; навчити бачити індивідуальні особливості інших людей.
Обладнання: м'яч.
Діти стають в коло. Ведучий, Садівник, кидає м'яч і говорить: «Я садівником народився, не на жарт розсердився, всі квіти мені набридли, крім Даші». Далі Садівник малює словесний портрет (ім'я, вік, колір очей), Садівником стає Даша.
Мета: закріпити уявлення дітей про те, як з'являються на світ живі істоти.
Обладнання: три великі картинки із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з молоком і соскою; дрібні картинки із зображенням людей, тварин, птахів, земноводних, комах.
Перед дітьми лежать перевернуті зображенням вниз картинки з тваринами, комахами, земноводними, людьми. Діти вибирають будь-яку картинку, повідомляють, яким чином це істота з'явилася на світ. Потім суміщають маленьку картинку з великою - із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з соскою (для ссавців)
Гігієна та етика
«Правила гігієни» (молодший дошкільний вік)
За допомогою лічилки вибирається ведучий, він виходить з групи. Вихователь з дітьми домовляється, хто і що буде зображати. Потім водящего запрошують, діти по черзі показують навички гігієни за допомогою жестів, міміки. Ведучий повинен відгадати, що показують діти: умивання, чищення зубів, причісування, купання, обтирання.
«Естафета» (середній дошкільний вік)
Мета: формувати уявлення про предмети особистої гігієни.
Обладнання: різні іграшки, музичні інструменти, одяг, предмети гігієни.
На столах лежать різні предмети. Діти діляться на дві команди. Кожен учасник підбігає до столу, вибирає предмет, необхідний для вмивання, кладе його на піднос, повертається до своєї команди і передає естафету наступному гравцеві.
«Рівним колом» (середній дошкільний вік)
Цілі: уточнити знання дітей про предмети особистої гігієни; розвивати творчість, уяву.
Обладнання: шапочки - маски із зображенням мила, зубної щітки, шампуню, мочалки, рушники, дзеркала, гребінця.
Діти, взявшись за руки, стають в коло. У середині кола стоїть дитина, виконуючий роль мила (у нього шапочка - маска із зображенням мила), діти рухаються хороводним кроком навколо нього і співають. Рівним колом один за одним
Будемо весело крокувати,
Що нам мило тут покаже,
То і будемо виконувати.
Мило показує, як треба намалювати руки. Діти повторюють рухи. Потім відповідне рух показують рушник, гребінець, мочалка, шампунь.
«Пилосос» (середній дошкільний вік)
Мета: розвивати спритність, швидкість реакції, координацію рухів.
Обладнання: 4 совка для сміття, 20 малих м'ячів, 4 корзини для сміття.
Ведучий розкидає по підлозі маленькі м'ячі, четверо дітей збирають їх совком без допомоги рук. Спіймані м'ячі кладуть до кошиків.
«Як потрібно доглядати за собою» (старший дошкільний вік)
Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.
Обладнання: дзига, фішки, картки з питаннями.
Ведучий крутить дзига, який визначає картку з питанням. За правильну відповідь дитина отримує фішку.Виграє той, у кого виявиться більше фішок.
Питання
1. Назви предмети, які тобі знадобляться для вмивання (мило, рушник).
2. Назви предмети, які будуть потрібні для того, щоб прийняти душ (шампунь, мило, гель для душу).
3. Як часто потрібно митися? (Кожен день).
4. Як часто потрібно чистити зуби? (Вранці і ввечері).
5. Як часто потрібно підстригати нігті? (Не рідше 1 разу на 10 днів).
6. Як часто потрібно мити вуха? (Кожен день).
7. Як часто потрібно міняти нижню білизну? (Кожен день).
«Щоб шкіра була здоровою» (старший дошкільний вік)
Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.
Обладнання: картинки, позначені червоним обідком з неправильними діями дітей.
Діти розглядають картинки, знаходять, що неправильно. За правильну відповідь дитина отримує фішку.Виграє той, у якого виявиться більше фішок.
Картинки
Дитина облизує садна, порізи.
Хлопчик в брудній білизні.
Дівчинка одягає чуже взуття.
«Хвалько» (старший дошкільний вік)
Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.
Розкажи про свою шкіру. Покажи на своє личко, свої руки, ноги і продовж: «Моя шкіра чиста, ніжна, пружна, вона допомагає мені ...»
«Визначення» (старший дошкільний вік)
Мета: навчити дитину давати визначення.
Про яких предметах йде мова? Продовжити визначення.
Засіб для миття волосся - це ...
Однорідна маса для чищення зубів - це ...
Шматок тканини для витирання обличчя і тіла - це ...
Засоби для миття рук і тіла - це ...
Відповіді: шампунь, зубна паста, рушник, мило.
«Як берегти зуби» (старший дошкільний вік)
Мета: розповісти, що корисно, що шкідливо для зубів.
Обладнання: два площинних зуба - здоровий і хворий; предметні картинки з продуктами харчування.
На ігровому полі представлені картинки корисних і шкідливих для зубів продуктів харчування. Діти по черзі кладуть зображення хворого або здорового зуба поруч з картинкою із зображенням продуктів харчування, пояснюють свій вибір
Я і небезпечні предмети
«Знайди небезпечні предмети» (молодший дошкільний вік)
Мета: допомогти дітям запам'ятати предмети, небезпечні для життя і здоров'я; допомогти самостійно зробити висновки про наслідки необережного поводження з ним.Обладнання: ніж, ножиці, голка, праска.
У квартирі залишаються Андрюша і Наташа. Їх батьки пішли на роботу. Давайте розповімо малюкам, якими предметами не можна їм користуватися, щоб не сталося лиха. Діти повторюють правила безпеки:
- Всі гострі, колючі, ріжучі предмети обов'язково треба класти на місце;
- Не можна включати електроприлади, вони можуть ударити струмом або стати причиною пожежі;
- Ні в якому разі не можна пробувати ліки - це отрута;
- Не можна чіпати пральні порошки, засіб для миття посуду, соду, хлорку;
- Небезпечно одному виходити на балкон.
«Відгадай загадку по картинці» (молодший дошкільний вік)
Мета: допомогти дітям запам'ятати основну групу небезпечних предметів, розвивати увагу.
Обладнання: картинки із зображенням небезпечних предметів.
Дорослий загадує загадку, а діти відгадують і знаходять відповідну картинку. Дорослий просить подумати і сказати, чим ці предмети небезпечні? Діти розповідають, яку небезпеку має кожен предмет.
Загадки...
Я і вулиця
«Наша вулиця, або Світлофор» (молодший дошкільний вік)
Цілі: закріпити знання дітей про сигнали світлофора, поняттях: вулиця, дорога, тротуар, дерева, будинки; пригадати ПДР.
Дітей вчать не поспішати, переходячи дорогу, бути уважним, знати і знаходити місце пішохідного переходу, розуміти сигнали світлофора, дорожні знаки.
«Автобус» (молодший дошкільний вік)
Цілі: закріпити знання ПДР; відпрацьовувати навички правильного спілкування, мова, соціальна поведінка.
Обладнання: маленькі стільці, кермо.
За допомогою лічилки обирають водія. Моделювання ситуацій: жінка з дитиною, бабуся, сліпий.
«Перехід» (молодший дошкільний вік)
Закріплення ПДР. На підлозі смужками позначений перехід, на світлофорі червоне світло. Діти стоять біля переходу. На світлофорі жовте світло. На зелений сигнал діти йдуть по переходу, спочатку дивляться наліво, потім направо.
«Намалюй дорожній знак» (старший дошкільний вік)
Мета: закріпити дорожні знаки.
Дітям дають папір і олівці. За дві хвилини діти повинні намалювати дорожні знаки.
«Сигнали світлофора» (середній дошкільний вік)
Мета: розвивати увагу.
Ведучий показує врозбивку сигнали світлофора, при зеленому світлі діти тупають ногами, при жовтому плескають у долоні, при червоному не роблять нічого.
«Ми водії» (старший дошкільний вік)
Мета: розвивати увагу.
Вихователь дає завдання, за сигналом змінювати напрямок: вліво, вправо, прямо, гальмуй ...
Я вчуся охороняти своє життя і здоров'я
(Старший дошкільний вік)
«Небезпечно - не небезпечно»
Цілі: вчити дітей відрізняти небезпечні життєві ситуації від безпечних; вміти передбачити результат можливого розвитку ситуації; закріплювати знання правил безпечної поведінки; виховувати почуття взаємодопомоги.
Обладнання: набір дидактичних картинок із зображенням небезпечних і безпечних для життя і здоров'я ситуацій; картки різних кольорів (червоного, білого і жовтого) в залежності від варіантів гри. Зміст картинок: дитина лазить по сходах, читає книгу, стрибає з висоти, одягнений не по погоді, кашляє на інших і т. д.
Дітей просять визначити ступінь загрози пропонованої (наочної чи словесної) ситуації для життя і здоров'я, підняти певну картку, в залежності від небезпеки, правильно розкласти дидактичні картинки.
Уважно прослухавши розповідь вихователя, діти піднімають червону картку, якщо є небезпека, жовту - якщо небезпека може виникнути при певній поведінці, і білу - якщо небезпеки немає. Діти не повинні заважати один одному, при необхідності доповнювати відповіді товаришів, не підказувати і не користуватися підказками.
«Швидка допомога»
Мета: закріпити у дітей знання і практичні вміння з надання першої допомоги.
Обладнання: картинки із зображенням медичного приладдя (термометр, бинт, зеленка).
Вихователь обіграє з дітьми ситуацію, коли людина порізала руку, ногу, розбив коліно, лікоть, затемпературив, коли захворіло горло, потрапила смітинка в око, пішла носом кров. По кожній ситуації відпрацьовують послідовність дій.
«Мій вибір»
Дітям пропонуються сюжетні картинки і відповідні тексти до них. Вихователь зачитує текст, а діти доводять правильність або неприпустимість даного вчинку, пояснюють, які правила порушені. Якщо дитина правильно пояснила вчинок - отримує фішку.
«Наші помічники рослини»
Мета: закріпити у дітей уявлення про те, як допомогти собі та іншим залишатися завжди здоровим.
Обладнання: предметні картинки із зображенням лікарських рослин.
Гра проводиться за принципом лото. У дітей карти із зображенням лікарських рослин. Вихователь показує картинки з аналогічними малюнками. Дитина, у якого є ця рослина, розповідає про його використання для лікування. Якщо сказав правильно, отримує картинку. Виграє той, хто першим закриє свою картку.
Добірка ігор на формування безпечної поведінки.
Ранній вік
НАВЧИМО ЛЯЛЬКУ МИТИ РУКИ ТА УМИВАТИСЬ .
Мета: продовжувати вчити дітей самостійно та правильно мити руки, умиватись; розвивати культурно-гігієнічні навички дітей; виховувати бажання утримувати своє тіло в чистоті.
Матеріал: лялька, ванночка, вода, мило, рушник.
ХІД ГРИ
До дітей «приходить» лялька Катруся, вона «гралась у піску і забруднилась» . Необхідно навчити її вмиватись та мити руки. Діти називають, що для цього потрібно робити, учать, як правильно мити руки, умиватись. Діти називають дії, показують їх жестами, а вихователь умиває ляльку і миє їй руки.
СВІТЛОФОР
Мета: навчити дітей орієнтуватися у колірних сигналах світлофора, дотримуватися правил дорожнього руху; виховувати чемність, уважність одне до одного; заохочувати виконання правил іншими гравцями.
Обладнання: кружечки червоного, жовтого, зеленого кольорів (на паличках).
ХІД ГРИ
За допомогою лічилки вихователь обирає трьох дітей і дає їм кружечки.
Вихователь
Три світла в світлофора є, І кожен свій наказ дає. Коли на світлофорі «засвічується» зелений вогник (дитина піднімає зелений кружечок), діти дружно повторюють слова, «засвічується» червоний — усі замовкають; «засвічується» жовтий — вихователь наспівує тихенько, а діти — подумки, щоб потім підхопити вголос, коли «засвітиться» зелений вогник. Гра триває, доки діти не вивчать кольори світлофора. Після завершення гри діти разом наспівують:
Три світла в світлофора є, І кожен свій наказ дає. Червоне світло каже: «Стій!» А жовте: «Ще не можна!» Зелене каже: «Йди мерщій!» І рухається колений.
ВАЛЕОЛОГІЧНИЙ БУДИНОЧОК
Мета: закріплювати знання дітей про засоби гігієни та їх призначення; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати охайність.
Матеріал: будиночок, у якому містяться мило, рушник, зубна щітка, зубна паста, носова хустка, гребінець, дзеркальце.
ХІД ГРИ
Варіант І
Вихователь пропонує дітям розглянути валеологічний будинок. Дістає з нього речі, діти називають їх та їхнє призначення.
Варіант II
Вихователь загадує загадки. Якщо діти відгадують загадку, то він дістає названий предмет.
Гладеньке, запашне
Миє тебе. (Мило)
Хто чисто вмивається,
Той мною витирається. (Рушничок)
Той мною витирається. (Рушничок)
От вам всім порада:
Чистить зуби треба всім —
І дорослим, і малим. (Зубна щітка)
Зуби є, а рота немає. (Гребінець)
ЩО ВМІЮТЬ МОЇ РУЧКИ ТА НІЖКИ?
Мета: закріплювати знання дітей про призначення ніг; розвивати мислення, пам'ять.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує, дітям назвати основні частини свого тіла, сказати і показати, що вміють ручки, ніжки. Якщо дітям важко, то вихователь говорить, а діти виконують. Наприклад: «Наші ніжки
можуть ходити, бігати, стрибати».
ЩО КОРИСНО ДЛЯ ЗДОРОВ'Я?
Мета: учити дітей дбайливо ставитися до свого здоров'я та здоров'я інших; розвивати самостійність; виховувати культуру поведінки.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям прослухати ситуації, а вони повинні відповісти: корисно це для здоров'я чи ні.
Вихователь. Робити ранкову зарядку. (Корисно). Умиватися (корисно) Сідати за стіл із брудними руками. (Не корисно) Смоктати пальці. (Не корисно).
Молодший вік
(4-ий рік життя)
Я — ЗДОРОВИЙ
Мета: учити дітей визначати стан свого здоров'я, називати свій настрій; розвивати уважність, зв'язне мовлення!
Матеріал: ілюстрації, на яких діти зображені з різним станом здоров'я та настрою.
ХІД ГРИ
Варіант І
Вихователь пропонує дітям по черзі назвати свій стан здоров'я. Наприклад: «Я здоровий, тому у мене гарний (веселий, хороший) настрій, у мене нічого не болить, мені хочеться гратися (співати, танцювати) з дітьми». Або: «Я не здоровий, адже у мене болить..., мені хочеться плакати (спати, лежати), у мене сумний, невеселий настрій».
Варіант II
Вихователь пропонує дітям ілюстрації із зображенням дітей, які здорові або хворі. Дитина, яку викликає вихователь, повинна назвати: який стан здоров'я у дитини на ілюстрації та пояснити: чому вона так вирішила. Діти групи знаками повинні показати, згодні вони чи ні. Знаки (пальці правої руки стиснуті в кулак, а великий палець вгору - «згодні»).
ТАК ЧИ НІ
Мета: формувати у дітей бажання берегти здоров'я та здоров'я інших дітей; учити розуміти: що можна робити, а що - ні.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує пограти в гру.
Вихователь. Я називатиму ситуації, а ви, якщо так можна робити, то плескаєте в долоні, якщо не можна, то тупочете ногами. Наприклад: потрібно у вушка засувати сірники, палички, ґудзики; необхідно рівно сидіти за столом; підчас їжі не слід розмовляти; не умиватись щоранку; не можна брати гострих предметів до рук; не можна стрибати з високих гірок; потрібно мити руки після повернення з прогулянки тощо.
ОЦІНИ ВЧИНОК
Мета: за допомогою сюжетних картинок розвивати уявлення дітей про добрі-та погані вчинки; характеризувати та оцінювати вчинки; виховувати чуйність, доброзичливість.
Матеріал: сюжетні картинки.
ХІД ГРИ
Діти працюють у парах. Кожній парі вихователь пропонує сюжетну картинку. Діти повинні розглянути картинку, описати те, що бачать, та оцінити вчинок. Наприклад: двоє дітей розповідають по черзі: «Хлопчик забрав у дівчинки м'яч, дівчинка плаче. Хлопчик учинив погано, так робити не можна».
ЩО ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНЕ?
Мета: закріплювати знання дітей про предмети гігієни та їх призначення; виховувати бажання дотримуватись правил гігієни.
Матеріал: торбинка з милом, рушником, зубною пастою, зубною щіткою, дзеркальцем, гребінцем, носовою хусткою, мочалкою.
ХІД ГРИ
Вихователь повідомляє, що дорогою до дитячого садка знайшла торбинку.
Вихователь. Вам цікаво, що в ній? Мені також. (Пропонує дітям по черзі витягнути з торбинки предмети, назвати їх та їхнє призначення.) Це зубна щітка. Вона потрібна для того, щоб чистити зуби.
МАЛЕНЬКІ ПОЖЕЖНИКИ
Мета: закріплювати знання дітей про працю пожежників; виховувати бажання дотримуватись правил безпеки.
Матеріал: 2 машинки на довгих мотузках, на кінці яких прив’язана палиця.
ХІД ГРИ
Вихователь.. Троє поросят залишилися вдома самі, гралися сірниками і вчинили пожежу. Як їм допомогти? (Викликати пожежну охорону.) Що роблять пожежники? Чим швидше приїде пожежна
машина, тим швидше пожежники погасять вогонь. І ми з вами будемо маленькими пожежниками. Ось ваші пожежні машини. Хто швидше приїде, той першим погасить вогонь.
До машин викликаються по 2 дитини. Їм необхідно швидко намотати мотузку на палицю - хто швидше намотає, той виграє. Діти уявляють, що викликають пожежників по телефону, а за командою «1,2,3 - почали!» - гравці починають грати.
СВІТЛОФОР МОРГАЙЧИК
Мета: закріплювати з дітьми сигнали світлофора та їх значення; розвивати уважність; уміння швидко реагувати на сигнали світлофора
Матеріал: світлофор, кермо для кожної дитини.
ХІД ГРИ
Вихователь. До нас завітав наш друг світлофор Моргайчик. Нагадайте: які сигнали він має? Що означають його кольори? Світлофор бажає пограти з вами! Ви будете маленькими шоферами, у кожного
з вас - кермо. На червоний колір світлофора ви зупиняєтесь, на жовтий - готуєтесь до їзди, на зелений - можете їхати. Хто порушить правила, той потрапляє в аварію і залишає гру.
з вас - кермо. На червоний колір світлофора ви зупиняєтесь, на жовтий - готуєтесь до їзди, на зелений - можете їхати. Хто порушить правила, той потрапляє в аварію і залишає гру.
Молодший вік
(5-ий рік життя)
МІЙ ДЕНЬ
Мета: учити дітей із власного досвіду складати розповіді ,про оздоровлення свого організму та режим дня; виховувати бажання дотримуватись режиму дня для того, щоб бути здоровим.
Матеріал: картинки із серії «Режим дня».
ХІД ГРИ
Вихователь розкладає на килимку картинки із серії «Режим дня», а діти повинні пригадати свій режим дня з самого ранку і послідовно на мольберті розташувати картинки.
ЩО ТИ БАЧИШ ІЗ ЗАПЛЮЩЕНИМИ ОЧИМА?
Мета: закріплювати знання про значення органів зору, в житті дитини; виховувати бережливе ставлення до очей, бажання доглядати за ними.
Матеріал: аркуші паперу; олівці для кожної дитини; предметні картинки (посуд, овочі, фрукти, меблі, квіти, тварини).
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям класифікувати різні групи предметів (серед запропонованих картинок - окремо посуд, овочі тощо. Далі пропонує виконати те саме із заплющеними очима. Чому не вдалось?
Вихователь. Діти, на одному аркуші слід намалювати квітку з розплющеними очима, а на другому - із заплющеними очима. Де вийшло краще і чому?
Немає коментарів:
Дописати коментар